-->

Gümrük Tarifelerinin Dar Anlamda Etkileri (Kısmı Denge Yaklaşımı)


Merhaba Arkadaşlar ilk olarak bilmemiz gerekenler;
Tarife dediğimiz devletin ithal edilen maldan vergi almasıdır,
TT eğrisi Toplam Talebi,
AA eğrisi Toplam Arz 'ı ifade etmektedir.
P1 ve P2  ithal edilen malın fiyatlarıdır.


  • İthal edilen malın fiyatı ilk başta P1  durumun da iken 
    • 0K arası Yerli Üretim miktarı
    • KN arası İthal edilen miktarı
    • 0N ise malın toplam tüketimidir.

  • İthal mala vergi uygulandığı zaman fiyat artacak bu yüzden P1 den P2 ye çıkacaktır.
    • Yeni Yerli Üretim Miktarı 0L olacaktır.(Çünkü dışarıdan aldığımız malın fiyatı yükselince biz ülke içinde daha ucuza üretmeye başlayacağız )
    • Fiyatlar yükseldiği için ise ithal edilen malın miktarı düşecek yeni ithal edilen miktarı  LM olacaktır.
    • Fiyatlar arttığı için ise tüketim azalacaktır yeni tüketim noktası  0M olacaktır.
  • Tarife(Vergi) konulduğunda ise etkiler ortaya çıkacaktır.Bunlar;
    • Üretim Etkisi(KL): ilk başta yerli üretim 0K kadar iken tarife uygulanınca 0L kadar olacaktır buda eski duruma göre yerli üretimin KL  kadar artması buna üretim etkisi denir.
    • Tüketim Etkisi(MN):Fiyatlar yükseldiği tüketim azalıyor ithal kısımdan(MN kadar) buna da tüketim etkisi diyoruz.
    • Dış Ticaret etkisi(KL+MN): fiyatlar artınca ithal maldan daha az alacağız yerli üretimi artacaktır ilk durumda KN kadar olan ithal mal LM ye düşeceği için buna dış ticaret etkisi diyoruz.
      • Gelir Etkisi ( A alanı ): Yerli üretim artacak yüzden yerli üreticinin kârı artacaktır buda gelir etkisidir.
      • Bölüşüm Etkisi ( C alanı ): Devlet vergi koyduğu için hazineye gelir sağlayacaktır vergi de devlete gidecektir bunada bölüşüm etkisi denmektedir.
      • EEE tabi topluma da  bir maliyeti olacaktır bunlar ise 
        • Toplumsal Tüketim Maliyeti ( D alanı ): Biz fiyatlar arttığında daha az mal tüketeceğimiz için.
        • Toplumsal Üretim Maliyeti ( B alanı ): Yerli Üretici eğer dışa açılsaydı daha çok kazanç sağlayacaktı bu yüzden ülke içinde sattığı için fedakarlık yapacaktır.
    • Devlet tarife koyarken ilk olarak HAZİNEYE GELİR SAĞLAMA amacı güder diğer bir amac ise Yerli Üreticiyi korumaktır.
    DÜŞÜNCELERİNİZİ VE YORUMLARINIZI BEKLİYORUM İYİ ÇALIŞMALAR

    0 yorum